راه اندازی سامانه ثبت آثار ادبی و هنری

 

راه اندازی سامانه ثبت آثار ادبی و هنری

 

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه اندازی ثبت آثار ادبی و هنری در این وزارتخانه خبر داد.
 
 سیدهادی حسینی گفت: سامانه ثبت آثار ادبی و هنری روز دوشنبه (1396/05/09) با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد و طبق ماده ۲۱ قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان، و هنرمندان مصوب ١٣۴٨هر گونه کتاب، فیلم، موسیقی، نقاشی، مجسمه، صنایع دستی، نقشه فرش و قالی، طرح معماری و مانند آن اثر محسوب می‌شود و پدیدآورندگان می‌توانند آثار خود را در این وزارت خانه به ثبت برسانند.
 
وی ادامه داد: برخلاف مالکیت صنعتی که «ثبت» در حمایت از اختراع، علامت تجاری و طرح صنعتی نقش اساسی دارد، در حوزه مالکیت ادبی و هنری ثبت اثر اختیاری است و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از زمان خلق اثر آغاز می‌شود.
 
حسینی افزود: با این حال قانونگذار به منظور حمایت بیشتر از حقوق پدیدآورندگان، نظام ثبت اثر را هر چند به صورت اختیاری پیش بینی کرده که در صورت ارائه درخواست ثبت اثر از سوی متقاضی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است طبق آیین نامه اجرایی ماده ٢١ قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان مصوب ١٣۵٠ آن را به ثبت برساند.
 
معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ارسال ۱۷ هزار و ۷۶۰ درخواست نامه ثبت اثر به این وزارتخانه خبر داد که ۱۰ هزار و ۸۵۰ مورد به تایید رسیده و سایر درخواست‌ها به دلایل مختلفی همچون عدم پیگیری متقاضی، عدم تایید مراجع تخصصی در مرحله بررسی قرار دارد و هنوز به تایید نهایی نرسیده است.
 
گزیده ای از مقالات مرتبط با این حوزه به تالیف دکتر زهرا شاکری، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و مدیرعامل شرکت دانشگاهی خدمات بین المللی مالکیت فکری:
 
http://ijmedicallaw.ir/article-1-643-fa.pdf
 
https://jolt.ut.ac.ir/article_59407.html
 
http://clk.journals.pnu.ac.ir/article_596_126.html
 
https://jcl.ut.ac.ir/article_32104_0.html
 
https://jcl.ut.ac.ir/article_51530_6964.html