ثبت علامت تجاری در مادرید چگونه است؟

  • ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
ثبت علامت تجاری در مادرید + ثبت برند بین المللی در مادرید

 

برای این که بتوانید به طور قانونی از برند خود محافظت کنید، باید آن را ثبت کنید. هر کشوری قوانین ثبت برند خود را دارد. با این حال، حمایت از برند تجاری تنها در محدوده کشوری که در آن ثبت شده، معتبر است. از طرفی، برای ورود به بازار بین المللی و حفظ برند تجاری خود در برابر استفاده­های غیرمجاز، مناسب‌ترین گزینه این است که یک مشاور خوب پیدا کنید و نسبت به ثبت علامت تجاری بین المللی اقدام کنید و سپس وارد بازار بین المللی شوید. اما قبل از هر چیز باید با سیستم‌های ثبت برند بین المللی آشنا شوید و بدانید که ثبت علامت تجاری در مادرید چگونه است؟

شرکت دانشگاهی حقوق مالکیت فکری تهران برای علاقه مندان به ثبت علامت تجاری خواهد گفت که ثبت علامت تجاری در مادرید چگونه است؟

 

 

ثبت علامت تجاری در مادرید چگونه است

 

سیستم ثبت مادرید چیست؟

سیستم مادرید روشی مقرون به صرفه برای ثبت بین المللی علامت تجاری در کشورهای دیگر است. این کشورها عضو موافقت نامه و پروتکل مادرید هستند. در حقیقت باید گفت که ثبت و حفظ برند تجاری در سیستم بین المللی ثبت علامت تحت توافقنامه و پروتکل مادرید انجام می‌شود. در حال حاضر 128 کشور عضو موافقتنامه مادرید هستند. این بدان معناست که متقاضی فرصتی برای حفظ برند تجاری خود در هر یک از کشورهای عضو سیستم ثبت بین المللی مادرید دارد. برای ثبت علامت تجاری بین المللی، باید به سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) اظهارنامه تسلیم کنید.

کشورهای عضو سیستم مادرید

کشورهای زیر عضو پروتکل مادرید هستند. بنابراین، برند بین المللی را می‌توان درکشورهای زیر ثبت کرد:

·       سازمان مالکیت فکری آفریقا (OAPI)

·       آلبانی

·       الجزایر

·       آنتیگوا و باربودا

·       ارمنستان

·       استرالیا

·       اتریش

·       آذربایجان

·       بحرین

·       بلاروس

·       بلژیک

·       بوتان

·       بوسنی و هرزگوین

·       بوتسوانا

·       بلغارستان

·       کامبوج

·       چین

·       کلمبیا

·       کرواسی

·       کوبا

·       قبرس

·       جمهوری چک

·       جمهوری دموکراتیک خلق کره

·       دانمارک

·       مصر

·       استونی

·       اتحادیه اروپا

·       فنلاند

·       فرانسه

·       گرجستان

·       آلمان

·       غنا

·       یونان

·       مجارستان

·       ایسلند

·       هند

·       ایران

·       ایرلند

·       اسرائيل

·       ایتالیا

·       ژاپن

·       قزاقستان

·       کنیا

·       قرقیزستان

·       لتونی

·       لسوتو

·       لیبریا

·       لیختن اشتاین

·       لیتوانی

·       لوکزامبورگ

·       مکزیک

·       موناکو

·       مغولستان

·       مونته نگرو

·       مراکش

·       موزامبیک

·       نامیبیا

·       هلند

·       نیوزلند

·       نروژ

·       عمان

·       فیلیپین

·       لهستان

·       کشور پرتغال

·       جمهوری کره

·       جمهوری مولداوی

·       روسیه

·       رواندا

·       سن مارینو

·       سائوتومه و پرنسیپ

·       صربستان

·       سیرالئون

·       سنگاپور

·       اسلواکی

·       اسلوونی

·       اسپانیا

·       سودان

·       سوازیلند

·       سوئد

·       سوئیس

·       سوریه

·       تاجیکستان

·       جمهوری مقدونیه

·       تونس

·       ترکیه

·       ترکمنستان

·       اوکراین

·       انگلستان

·       ایالات متحده آمریکا

·       ازبکستان

·       ویتنام

·       زامبیا

·       زیمبابوه

 

 

امکان ثبت علامت تجاری و برند در کشور مادرید

 

آیا ثبت علامت تجاری در مادرید برای همه کسب و کارها مناسب است؟

اگر علاقه‌مند به محافظت از علامت تجاری خود در تعدادی از کشورهای خارجی هستید، مطمئناً سیستم مادرید به عنوان ابزاری برای دستیابی به این هدف اهمیت دارد. با این حال، مادرید ممکن است برای هرکسب و کاری مناسب نباشد. با این وجود، متخصصان شرکت دانشگاهی حقوق مالکیت فکری تهران، می‌توانند استراتژی مناسبی برای محافظت از علامت تجاری شما در خارج از کشور تهیه کنند.

چه کسی می‌تواند از مادرید برای ثبت برند استفاده کند؟

درخواست ثبت برند بین المللی در سیستم مادرید می‌تواند برای شخص حقوقی یا حقیقی انجام شود. با این وجود نکته قابل ذکر این است که هر کشوری عضو سیستم مادرید نیست و به همین دلیل استفاده از این سیستم برای محافظت از یک علامت تجاری در آن کشورها امکان‌پذیر نمی­باشد (اگرچه همچنان می‌توان با ثبت اظهارنامه علامت تجاری ملی در هر کشور، برند خود را حفظ کرد).

مراحل ثبت علامت تجاری بین المللی

در پاسخ به این سوال که ثبت علامت تجاری در مادرید چگونه است؟ باید گفت که ثبت ملی علامت تجاری اساس و مبنای ثبت بین­المللی علامت است. در مرحله بعد، شما باید برای ثبت بین المللی علامت تجاری از طریق سایت سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) اقدام کنید. پس از ثبت بین‌المللی، تقاضای شما به کشورهایی که در اظهارنامه ذکر شده است، ارسال و در آنجا بررسی می‌شود که هدف آن تشخیص انطباق درخواست با قوانین ملی هر کشوری است که برای ارائه حمایت قانونی از برند تجاری شما تصویب شده است. علاوه بر این، روند بررسی از 12 تا 18 ماه طول می‌کشد. مدت حفظ و نگهداری از برند تجاری در سیستم بین المللی مادرید، 10 سال است و در صورت لزوم زودتر خاتمه می‌یابد یا تمدید می‌شود.

 

مرحله اول تشکیل پرونده

برای این که بدانید ثبت علامت تجاری در مادرید چگونه است؟ باید گفت که اول از همه، باید اظهارنامه را در اداره ثبت اختراع ملی ثبت کنید. به عبارتی، علامت تجاری باید ابتدا در کشور خودتان ثبت شده باشد. سپس باید اظهارنامه بین المللی را در سایت سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) ارسال کنید. سپس این سازمان اظهارنامه را جهت بررسی به اداره ثبت علائم تجاری کشور متقاضی ارسال می­کند. اگر اظهارنامه بین‌المللی نقص داشته باشد، اداره ثبت علامت تجاری، یک ایمیل در این رابطه برای متقاضی ارسال می‌کند. و اگر مدارک کامل و بدون نقص باشد، ثبت علامت تجاری را تأیید می‌کند. هزینه‌های مربوط به ثبت نیز بر اساس تعداد کشورها متغیر است.

مرحله دوم بررسی توسط WIPO

در این مرحله، WIPO درخواست بین المللی ارسال شده را بررسی می‌کند. این بررسی رسمی برای این است که آیا درخواست با شرایط مطابقت دارد یا خیر.

مرحله سوم انتشار توسط WIPO

پس از تکمیل بررسی و کامل بودن مدارک، توسط WIPO منتشر می‌شود. سپس WIPO گواهی ثبت بین‌المللی را برای متقاضی ارسال می‌کند و دفاتر IP کشورهای مورد درخواست نیز اعلام می‌شوند.

مرحله چهارم بررسی توسط دفاتر IP طرف قرارداد

تصمیم کشور های تعیین شده در اظهارنامه باید در بازه زمانی، یعنی 12 تا 18 ماه، به WIPO اطلاع داده شود. تصمیم ذکر شده در بالا در ثبت بین المللی ثبت می‌شود و سپس متقاضی از تصمیم مطلع می شود.

موارد ضروری برای ثبت برند تجاری بین المللی

·       هر کسی می‌تواند اظهارنامه ثبت برند تجاری بین المللی را ثبت کند.

·       متقاضی ثبت برند تجاری بین المللی باید با حداقل یکی از کشورهای عضو سیستم مادرید ارتباط شخصی یا تجاری داشته باشد.

·       متقاضی باید شهروند کشور عضو مادرید باشد.

·       متقاضی باید یک تجارت ب در کشور عضو مادرید داشته باشد.

·       فرد متقاضی بر اساس پروتکل مادرید، باید اظهارنامه خود را در دفتر مبدا ارسال کند.

·        اظهارنامه های ثبت برند تجاری بین‌المللی را می‌توان به زبان انگلیسی، اسپانیایی یا فرانسوی بدون در نظر گرفتن اینکه کدام معاهده یا معاهدات حاکم بر تقاضا ثبت می‌شود، ارائه داد.

·       درخواست برای ثبت بین المللی فقط می‌تواند در طرف‌های متعاهد تحت موافقتنامه یا پروتکل مادرید که در آن حمایت از آنها درخواست شده است، ثبت شود.

·        اظهارنامه بین‌المللی برای ثبت برند تجاری فقط می‌تواند در رابطه با کالاها و یا خدمات تحت پوشش اظهارنامه اولیه یا ثبت شده در دفتر مبدا ثبت شود.

 

 

ثبت علامت تجاری در مادرید به کمک شرکت مالکیت فکری دانشگاه تهران

 

سخن پایانی

یک علامت تجاری ثبت شده، شرکت شما را متمایز می‌کند. ثبت علامت تجاری در سطح بین المللی در واقع ایده خوبی خواهد بود. یک علامت تجاری بین المللی به مدت ده سال از تاریخ ثبت اعتبار دارد. با این حال، زمانی که برند تجاری خود را ثبت کردید، این کار از برند شما در برابر افرادی که قصد استفاده غیرمجاز از برند شما را دارند محافظت می‌کند و به شما این حق را می‌دهد که شخصی که برند تجاری شما را نقض می‌کند را تحت پیگرد قانونی قرار دهید. در این راه، کمک گرفتن از یک وکیل خبره مفید خواهد بود.

 کارشناسان شرکت دانشگاهی حقوق مالکیت فکری تهران، تجربه گسترده‌ای در ثبت علائم تجاری در بسیاری از کشورها دارند. کارشناسان ما خوشحال خواهند شد که در مورد این که ثبت علامت تجاری در مادرید چگونه است و تقاضای لازم برای ثبت علامت تجاری بین المللی به شما مشاوره دهند.