ثبت علامت تجاری در خارج از کشور چگونه است؟

  • ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
مراحل ثبت علامت تجاری در خارج از کشور– ثبت برند بین المللی

 

علائم تجاری نمادها، کلمات، حروف، اعداد یا عباراتی بوده که با کالاها یا خدمات یک شرکت یا فرد مرتبط هستند. مصرف کنندگان می‌توانند کالاها یا خدمات دارای علامت تجاری را از رقبا بر اساس هویت علامت تجاری خود متمایز کنند. بنابراین ثبت علامت تجاری برای جلوگیری از استفاده غیرمجاز دیگران از آن ضروری است.

با این حال، ثبت علائم تجاری محدود به کشورهای خاصی است. به همین دلیل، ثبت علامت تجاری در ایران فقط از برند در داخل کشور محافظت می‌کند و ثبت علامت تجاری بین المللی برای حفظ آن در خارج از کشور الزامی است. مالک علامت تجاری با ثبت بین المللی می‌تواند برای ثبت علامت تجاری کسب و کار خود در خارج از کشور درخواست دهد و از استفاده اشخاص ثالث برای ثبت علامت مشابه در بازار جهانی جلوگیری کند.

با این وجود اگر بخواهید بدانید که ثبت علامت تجاری یا همان ثبت برند در خارج از کشور چگونه است؟ شرکت دانشگاهی حقوق مالکیت فکری تهران شما را با آن آشنا می‌کند.

 

 

ثبت علامت تجاری در خارج از کشور چگونه است؟

 

اقدامات لازم برای ثبت علامت تجاری در خارج از کشور

هر کشوری قوانین خاص خود را در رابطه با ثبت علامت تجاری دارد و بر این اساس عمل می‌کند. ثبت علامت تجاری در هر کشور کار بسیار پیچیده‌ای است زیرا هر کشور قوانین متفاوتی برای ثبت علامت تجاری در آن کشور دارد. متقاضی در هر کشوری که بخواهد علامت تجاری خود را ثبت کند، باید اظهارنامه جداگانه ای ثبت نماید. اگر کسی بخواهد محصولات خود را در بازار بین المللی عرضه کند یا بخواهد تجارت جهانی انجام دهد، بسیار ضروری است که علامت تجاری محصولات خود را در آن کشورها ثبت کند. معمولاً هر کسی که برای اولین بار علامت خود را ثبت کند مالک آن است.

بنابراین ثبت علائم تجاری در تمامی کشورهایی که شخص در نظر دارد در آنها تجارت کند ضروری است. بنابراین، ثبت علامت تجاری ملی در داخل مرزهای کشور معتبر است و هر کسی که قصد استفاده از علامت خود را در کشورهای دیگر دارد، باید ثبت علامت تجاری بین المللی را انجام دهد. WIPO روند ثبت علامت تجاری بین المللی را از طریق سیستم مادرید تنظیم می‌کند.

معرفی علامت تجاری در خارج از کشور چگونه است؟

درست است که «حقوق علامت تجاری بین‌المللی» به مجموعه‌ای از حقوق علامت تجاری اطلاق می‌شود که نظام­های حقوقی متعددی را در بر می‌گیرد، اما حمایت هر نظام حقوقی از سایر نظام­های حقوقی متمایز است. در حالی که دولت های مختلف حقوق علامت تجاری را به طور متفاوت به رسمیت می‌شناسند و اجرا می‌کنند، اکثر کشورها در مورد اصول اولیه ارائه تقاضای ثبت علامت تجاری و ثبت برند توافق کرده‌اند.

 

 

مراحل ثبت برند خارج از کشور

 

مزایای ثبت علامت تجاری در خارج از کشور چگونه است؟

1. ثبت علامت تجاری بین المللی بدون تضییع حقوق دیگران باعث دیده شدن کسب و کار در سطح جهانی می‌شود. بنابراین، این امر یک کسب و کار را از عواقبی که ممکن است در صورت عدم ثبت علامت تجاری در سطح بین المللی با آن مواجه شود، حفظ می­کند.

2. علامت تجاری بین المللی به کسب و کار حق انحصاری تجاری سازی محصولات خود را در بازار مرتبط می‌دهد.

3. این کسب و کار از حقوق انحصاری با ارزش‌ترین دارایی‌های تجاری خود برخوردار است.

4. ثبت علامت تجاری بین المللی همچنین فرصتی برای اعطای مجوز بهره­برداری از علامت تجاری به دیگران در سطح جهانی فراهم می‌کند یا می‌تواند استراتژی فرانشیز را نیز عملی کند.

هزینه ثبت علامت تجاری در خارج از کشور چگونه است؟

هزینه ثبت اظهارنامه بین المللی با توجه به تعداد کشورهای تعیین شده در اظهارنامه مشخص می‌شود. به طور خلاصه، یک هزینه پایه برای ثبت علامت تجاری در خارج از کشور، دریافت می‌شود که برای برخی کشورها هزینه اضافی نیز شامل آن می‌شود. از طرفی برخی از کشورها بسته به نوع علامت تجاری درخواستی (مثلاً علامت کلمه یا لوگو و یا علامت رنگ)، هزینه‌های متفاوتی دریافت می‌کنند.

مراحل ثبت علامت تجاری در خارج از کشور چگونه است؟

هنگامی که WIPO اظهارنامه بین المللی را بررسی و تأیید کرد، علامت تجاری را در سیستم ثبت بین المللی ثبت و گواهی آن را برای متقاضی ارسال می‌کند. این مدرک به عنوان "ثبت علامت تجاری بین المللی" نامیده می‌شود و اعتبار آن ده سال از تاریخ ثبت است.

با این حال، برای این که ثبت برند بین‌المللی در هر کشور، تاثیرگذار باشد، اداره ثبت علائم تجاری هر کشور نباید از حمایت برند ثبت شده خودداری کند. از طرفی، حمایت نکردن از علامت تجاری در یک کشور تأثیری بر حمایت از آن در کشورهای دیگر در سیستم بین المللی ندارد.

الزامات ثبت علامت تجاری در خارج از کشور

برای ثبت علامت تجاری بین المللی باید کسب و کار شما سه شرط ضروری را داشته باشد:

·       متقاضیان باید شهروند یا ساکنان همان شهر یا دارای مشاغل قانونی یا موسسات تجاری در آن کشور باشند.

·       برای ثبت علامت بین المللی یا ثبت برند بین المللی باید به سایت سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO  مراجعه کنید.

·       متقاضیان باید تصمیم بگیرند که در کدام کشورهای عضو موافقت نامه یا پروتکل مادرید می‌خواهند علائم تجاری خود را ثبت کنند.

 

 

ثبت علامت تجاری در خارج از کشور به کمک شرکت ماکیت فکری تهران

 

فرآیند ثبت علامت تجاری در خارج از کشور چگونه است؟

متقاضیانی که به دنبال حمایت یک علامت تجاری هستند، باید طبق قوانین کشوری که قصد ثبت در آن را دارند، برای ثبت درخواست دهند. برای ثبت برند، یک شرکت یا فرد باید قوانین کشوری که قصد ثبت علامت تجاری در آن دارد را رعایت کند. به دست آوردن یک برند بین المللی آسان نیست. با این حال، تغییرات اخیر در روند ثبت علامت تجاری، روند را برای متقاضیان در کشورهای دیگر ساده کرده است. در ادامه مراحل ثبت علامت تجاری بین المللی آورده شده است.

امروزه در اکثر کشورها به دو روش می‌توانید علامت تجاری خود را ثبت کنید. ثبت علامت تجاری بین المللی شامل مراحل زیر است:

روش اول: درخواست در هر کشور خارجی

 مرجع ثبت علائم تجاری کشور خارجی باید اظهارنامه ثبت علامت تجاری بین المللی را با رعایت قوانین و مقررات آن کشور دریافت کند. اشخاص باید به هر کشوری که متقاضی ثبت علامت تجاری خود در آنجا هستند، اظهارنامه ثبت علامت تجاری را ارائه دهند، زیرا قوانین حقوق مالکیت فکری هر کشور متفاوت است.

روش دوم: ثبت علامت تجاری بین المللی تحت سیستم مادرید

تحت سیستم مادرید، علامت تجاری بین المللی می‌تواند ثبت شود. بسیاری از کشورها موافقت نامه و پروتکل مادرید را برای ثبت علامت تجاری بین المللی امضا کرده‌اند. این سیستم، از برند یا علامت تجاری یک کسب و کار با ثبت بین المللی آن در سیستم مادرید که در آن هر یک از طرف های متعاهد حضور دارند، محافظت می‌کند. (اصطلاح طرف‌های متعاهد به معنای هر کشوری است که عضو پروتکل مادرید باشد).

سخن پایانی

در دنیای امروز، ثبت علامت تجاری بین المللی و یا ثبت برند بین المللی چالش برانگیزترین بخش یک تجارت برای ثبت علامت تجاری خود است. از آنجا که ثبت برند در همه کشورها غیرممکن است، حقوق علامت تجاری باید در هر کجا که اعمال می‌شود ثبت شود. از طرفی، محدودیتهای جغرافیایی برای ثبت علائم تجاری وجود دارد. با خروج از کشور، هر گونه ثبت علامت تجاری ملی منتفی می‌شود.

اعمال حقوق ثبت علامت تجاری یک کشور در خارج از مرزهای آن غیرممکن است. شما باید برای هر کشوری که می‌خواهید برند شما در آن ثبت شود، یک اظهارنامه جداگانه تسلیم کنید. با این کار، علاوه بر به دست آوردن شهرت بین المللی، می‌توانید برند خود را در سراسر جهان ثبت و محافظت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ثبت علامت تجاری در مادرید را مطالعه کنید