مدارک لازم برای ثبت اختراع در خارج از کشور

  • ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
مدارک لازم ثبت اختراع + مراحل ثبت اختراع در خارج از کشور

 

مدارک لازم برای ثبت اختراع در خارج از کشور

ثبت اختراع در خارج از کشور مانند ثبت داخلی مستلزم ارائه مدارک و اطلاعاتی است که تقریبا در اکثر کشورهای  عضو کنوانسیون های مهم اختراع مانند پاریس، تریپس و پی سی تی (PCT) مشترک است. در ایران در سالهای اخیر فرایند ثبت اختراع از طریق وبسایت سازمان مالکیت معنوی انجام می‌شود و افراد برای ثبت اختراع خود باید به این وب‌سایت مراجعه کرده و مدارک لازم را بارگذاری کنند. در ادارات ثبت اختراع سایر کشورها نیز غالبا ثبت اختراع به صورت غیر حضوری امکان پذیر است و میتوان به ارائه مدارک لازم برای ثبت اختراع از طریق وبسایت های رسمی ادارات ثبت اختراع کشورها اقدام کرد. این مدارک با توجه به روشی که برای ثبت اختراع در خارج از کشور انتخاب میکنید ممکن است کمی متفاوت باشد.

شاید در وهله اول به نظر برسد ثبت اختراع بین‌المللی به این معنی است که با ثبت و تنظیم اظهارنامه اختراع و دریافت گواهی ثبت، اختراع شما در همه جای دنیا مورد حمایت خواهد بود . اما این تصور اشتباه است و سازو کاری به عنوان ثبت بین المللی وجود ندارد.  سازمان جهانی مالکیت فکری برای تسهیل ثبت اختراع در سطح بین المللی معاهده ای به نام معاهده همکاری در ثبت اختراع (PCT) را مطرح کرد که بیش از 150 کشور عضو آن شدند.در این روش متقاضی میتواند در مرحله اول با ارسال یک اظهارنامه به سازمان جهانی مالکیت فکری امکان ثبت اختراع خود از حیث دارا بودن شرایط اختراع را محک زده و در صورتی که به اطمینان نسبی دست یافت نسبت به انتخاب کشورهای مورد نظر خود در مرحله دوم اقدام کند. البته ثبت در کشورهای انتخابی مستلزم طی مراحل کامل ثبت اختراع و پرداخت همه هزینه ها میباشد.

 

مدارک لازم برای ثبت اختراع در خارج از کشور

 

مدارک اصلی مورد نیاز برای ثبت یک اختراع داشتن یک اظهارنامه کامل و بی نقص شامل توصیف اختراع، ادعانامه، نقشه ها وضمائم، بیان مشابهت ها و تفاوت ها با دانش پیشین و ذکر نام مخترعین و مالکین اختراع است. ممکن است بنا به موضوع اختراع، ارائه یک نمونه از محصول  نیز مورد درخواست اداره ثبت قرار گیرد.

توجه داشته باشید که مهمترین گام در تکمیل مدارک ثبت اختراع، تنظیم ادعانامه است  که نیازمند اخذ مشاوره از کارشناسان فنی و حقوقی  است.

ثبت بین‌المللی اختراع

برای ثبت اختراع ابتدا لازم است مدارک ثبت اختراع را تکمیل نمایید. اگر از طریق معاهده پی سی تی اقدام می کنید می‌بایست ابتدا اظهارنامه‌های ثبت اختراع را مطابق دستور العمل های این معاهده تکمیل کنید و آن‌ها را به زبان فرانسه یا انگلیسی ترجمه کنید. متقاضیان و مخترعان باید با توجه به بررسی لازم و مصلحت خود در ثبت اختراع، روش مناسبی را برای ثبت بین‌المللی انتخاب کنند.

 

ثبت بین المللی اختراع به کمک شرکت دانشگاهی حقوق مالکیت فکری تهران

 

 

آیا حتماً اختراع در خارج از کشور باید ثبت شود؟

ثبت اختراع برای مخترع یا مالک اختراع مزایای فراوانی دارد چراکه با دریافت گواهی ثبت یا پتنت میتواند از حقوق مادی و معنوی که در کشورهای مختلف برای مخترع و مالک اختراع در نظر گرفته شده بهره مند شود. ضمن آنکه میتواند جلوی سوء استفاده دیگر افراد از اختراع و دارایی فکری خود را بگیرد. باید توجه داشت که  به‌طورکلی ثبت اختراع در خارج از کشور امری دشوار و نیازمند استفاده از مشاوره خصصی فنی و حقوقی است و در بسیاری موارد شروع به ثبت بدون داشتن اطلاعات لازم از نحوه تکمیل مدارک ثبت اختراع منجر به رد اظهارنامه یا اختراع و به هدر رفتن هزینه های ارزی شما خواهد شد.

سؤال اصلی و مهم این است که آیا علاوه بر ثبت اختراع در ایران به ثبت آن در سایر کشورها هم نیاز است یا خیر؟ بهتر است بدانید که ثبت اختراع دو محدودیت اصلی دارد:

·     مورد اول محدودیت زمانی است، به معنای این‌که مخترع فقط 20 سال به‌طور انحصاری حق مالکیت فکری اختراع را داراست و  در این مدت میتواند در هر کشوری که اختراع خود را به ثبت رسانده از ان بهره برداری کند بنابراین اگر بدون ثبت اختراع قصد تولید و بهره برداری از اختراع در هر کشوری داشته باشید احتمال نقض حقوق شما مانند کپی برداری از محصول وجود دارد.

·     مورد دوم به محدودیت جغرافیایی مربوط است و هر کاربر تنها در محدوده مرزهای کشوری که اختراع در آن ثبت‌شده می‌تواند حمایت‌های لازم را دریافت و استفاده کند. به‌این‌ترتیب تکمیل مدارک ثبت اختراع در هر کشور به معنای ثبت اختراع جهانی نیست. درصورتی‌که متقاضی بخواهد به بازارهای جهانی برای عرضه اختراع خود وارد شود، باید آن را در کشور مقصد یا سایر کشورها ثبت کند.

 

ثبت اختراع در چند کشور امکان‌پذیر است؟

در این رابطه می‌توان گفت محدودیتی وجود ندارد و همه می‌توانند در کشورهای موردنظرشان برای تکمیل مدارک ثبت اختراع اقدام کنند. البته کاربران برای ثبت اختراعات خود باید همه مراحل تکمیل مدارک ثبت اختراع، ارزیابی و پرداخت هزینه های ثبت و آگهی را طی کنند و هزینه‌های لازم جهت نگهداری اختراع به‌طور مجزا و سالیانه پرداخت نمایند.

 

 

مراحل ثبت اختراع ب همراه آموزش ثبت اختراع

 

مراحل ثبت اختراع در خارج از کشور

مراحل لازم برای ثبت اختراع در ایران و یا  خارج از کشور تقریبا یکسان است. البته در برخی موارد تفاوت‌های جزئی وجود دارد که لازم است مقررات هر کشور یا سازمان منطقه ای به طور دقیق بررسی شود، اما مراحل کلی ثبت اختراع به شرح زیر است:

·        مرحله اول شامل استفاده از خدمات مشاوره ثبت اختراع_ پتنت است.

·     مرحله دوم به آماده‌سازی مدارک ثبت اختراع و مستندات آن با همکاری مشاوران فنی و حقوقی مربوط می‌شود.

·     مرحله سوم به نوشتن توصیفات و ادعانامه اختراع مربوط است که به زبان انگلیسی یا زبان کشور مقصد نوشته شود.

·     مرحله چهارم ورود به سامانه و تکمیل مدارک ثبت اختراع یا در صورت نیاز ارائه مدارک به صورت فیزیکی به اداره ثبت کشور مربوطه

·        مرحله پنجم بررسی پرونده ثبت اختراع و ارزیابی و احراز شرایط اختراع توسط اداره ثبت مربوطه

·        مرحله ششم تکمیل  نواقص مدارک ثبت اختراع در صورت نیاز و ارائه توضیحات به سوالات ارزیابان

·        مرحله هفتم انتشاراظهارنامه ثبت اختراع

·        مرحله هشتم پرداخت و تسویه هزینه‌های لازم

·        مرحله سیزدهم اعطای گواهی ثبت اختراع

·        و درنهایت پرداخت هزینه های تمدید سالانه حق اختراع

 

سخن پایانی

برای تکمیل مدارک ثبت اختراع و پیگیری آن لازم است دانش حقوقی کافی داشته باشید تا بتوانید با آگاهی مراحل را پیش ببرید. باوجود اطلاعات کافی می‌توانید یک ثبت اختراع عالی و درعین‌حال موفق داشته باشید. حتماً سعی کنید به نکات حقوقی و فنی دقت داشته باشید. معمولاً مخترعین به نکات فنی اختراع تسلط لازم و کافی دارند؛ اما برای انجام و اجرای موارد حقوقی به خدمات مشاوره ثبت اختراع نیاز دارند. در این محتوا سعی کردیم تا حدودی شما را با ثبت اختراع در خارج از کشور آشنا کنیم تا بتوانید مراحل را به‌خوبی پیش ببرید و تمام چالش‌ها را پشت سر بگذارید.