مراحل ثبت اختراع در خارج از کشور

  • ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
0 تا 100 مراحل ثبت اختراع در خارج از کشور - بین المللی

 

تصور کنید که شما محصولی را اختراع کرده اما در هیچ کجا ثبت نکرده اید، آیا نگران نمی‌شوید که مبادا شخص دیگری اختراع شما را کپی کند؟ در این مواقع می‌توانید با طی کردن مراحل ثبت اختراع در خارج از کشور، سند مالکیت انحصاری اختراعات خود را دریافت کنید. به عبارتی دیگر، گواهینامه ثبت اختراع یک سند قانونی است که توسط دولت یا کشور مدنظر شما بسته به قوانین ملی آنجا اعطا می‌شود. ثبت اختراع در خارج از کشور به مخترع حق انحصاری ساخت، استفاده و فروش اختراع خود را برای مدت زمان معین می‌دهد.

هدف اصلی این سیستم، تشویق مخترعان برای محافظت از اختراعات خود است. همچنین، کتاب‌ها، فیلم‌ها و برخی از آثار هنری قابل ثبت نیستند. با این حال، می توان از این دارایی‌ها تحت قانون کپی رایت محافظت کرد. در حقیقت باید گفت که ثبت اختراع یکی از شاخه های حقوقی است که به عنوان مالکیت معنوی شناخته شده و شامل حقوق علائم تجاری و کپی رایت نیز می‌شود. لذا شرکت دانشگاهی حقوق مالکیت فکری تهران، شما را با مراحل ثبت اختراع در خارج از کشور و تمامی موارد مرتبط با آن، آشنا می‌کند.

 

 

مراحل ثبت اختراع در خارج از کشور

 

چه اختراعاتی قابل ثبت در خارج از کشور هستند؟

·       برای اینکه هر دارایی یا اختراعی واجد شرایط ثبت اختراع باشد، باید سه شرط اساسی را برآورده کند:

·       اختراع باید بدیع و در نوع خود بی نظیر باشد. این بدان معناست که اختراع کاملا جدید باشد و اثری از آن وجود نداشته باشد.

·       باید دارای گام ابتکاری باشد.

·       اختراع باید دارای کاربرد صنعتی باشد و به زندگی مردم عادی و رفع نیازهای آن ها کمک کند و نباید اهداف غیراخلاقی استفاده شود.

برخی از انواع اختراعات یا اکتشافات مانند قانون گرانش ایساک نیوتن یا فرمول نسبیت آلبرت انیشتین واجد شرایط ثبت اختراع نیستند. به بیان ساده، هیچ کس نمی‌تواند حق اختراع در مورد قانون طبیعت یا هر اصل علمی دیگری را به دست آورد.

 

روشهای ثبت اختراع در خارج از کشور

اگر قصد ثبت اختراع در خارج از کشور را دارید نباید بیش از 12 ماه از تاریخ ثبت اظهارنامه ملی همان اختراع گذشته باشد. هنگامی که برای ثبت اختراع در خارج از کشور اقدام می‌کنید، باید در مورد روش ثبت نيز تصمیم بگیرید. امروزه می‌توان از چندین سیستم مختلف برای ثبت اختراع استفاده کرد كه مراحل ثبت اختراع در خارج از كشور براي تمامي آن‌ها مشابه است. مهم‌ترين اين روش‌ها عبارتند از:

ثبت اختراع سیستم ملی:

همانطور كه مي‌دانيد مراحل ثبت اختراع در سيستم ملي مانند مراحل ثبت اختراع در خارج از كشور است. در واقع اين سيستم، ثبت مستقیم اظهارنامه ثبت اختراع در کشوری است که می‌خواهید از حق حمايت از اختراع برخوردار شوید، مشروط بر اینکه کشور انتخابي عضو سازمان ثبت اختراع بين المللي باشد.

سیستم تشکیل پرونده بین المللی :

 سیستم PCTيا سيستم معاهده همکاری ثبت اختراع است. PCT در واقع نشان دهنده سیستم ثبت اظهارنامه ثبت اختراع است و نه سیستم اعطای پتنت. فقط دفاتر ملی یا سازمان‌های ثبت اختراع منطقه‌ای می‌توانند حق اختراع را اعطا کنند. این سیستم متقاضی را قادر می‌سازد تا با ارائه تنها یک اظهارنامه بین‌المللی، در چندین کشور عضو معاهده PCT که در آن قصد حمایت از اختراع خود را دارد، تقاضای ثبت اختراع کند. فرد می‌تواند اظهارنامه بین المللی خود را به زبان انگلیسی در دفتر مالکیت معنوی یا مستقیماً در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) ثبت کند.

سیستم اظهارنامه ثبت اختراع اروپایی:

 با ارائه یک اظهارنامه ثبت اختراع اروپایی، متقاضی می‌تواند در چندین کشور عضو اداره ثبت اختراع اروپا (EPO) (38 کشور) از حمایت ثبت اختراع خود برخوردار شود. اظهارنامه سيستم اروپایی را می‌توان به زبان انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی مستقیماً در اداره ثبت اختراع اروپا یا در اداره مالکیت معنوی که درخواست را به EPO منتقل می‌کند، ثبت کرد. پس از بررسی اظهارنامه ثبت اختراع، در صورت احراز شرایط،EPO  بايد حق اختراع اروپایی را اعطا کند. با این حال، ثبت اختراع در سيستم اروپایی تنها در کشورهای عضو EPO معتبر خواهد بود.

 

 

ثبت بین المللی اختراع - برند - علامت تجاری

 

برای ثبت بین المللی اختراع چه مراحلی لازم است؟

هر فرآیندی مسیر خاصی را دنبال می‌کند. با این حال، مراحل و شرایط طی کردن این مسیر می‌تواند گیج کننده باشد. در واقع، بدون آگاهی از مراحل ثبت اختراع در خارج از کشور، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. مهم ترین مراحل ثبت اختراع در خارج از کشور، عبارتند از:

بررسی شرایط ثبت اختراع

مرحله اول، یک مرحله فوق العاده مهم است. انجام جستجوی لازم به مخترع کمک می‌کند تا بداند آیا محصول اختراعی او یا بخشی از آن واجد شرایط ثبت اختراع است یا خیر. فقط در صورت اختراع چیز جدید، حق اختراع به محصول شما اعطا می‌شود. بنابراین، آگاهی نداشتن از مراحل ثبت اختراع در خارج از کشور، می‌تواند مخترع را با یک اظهارنامه ثبت اختراع شکست خورده و پرهزینه برای محصولی که حداقل شرایط ثبت اختراع را برآورده نمی‌کند، به ارمغان بیاورد. با کمک یک وکیل ثبت اختراع با تجربه، مراحل ثبت اختراع در خارج از کشور، برای محصول به طور قابل توجهی آسان‌تر می‌شود.

تنظیم اظهارنامه ثبت اختراع

گام بعدی در فرآیند ثبت اختراع در خارج از کشور، تنظیم اظهارنامه است. اظهارنامه باید شامل اطلاعات زیر باشد: شرح مفصل اختراع به همراه ادعاهای ثبت اختراع، تصاویر و اشکال مختلف و سایر مدارک مورد نیاز. اکیداً توصیه می‌‌شود که از یک وکیل ثبت اختراع برای تنظیم اظهارنامه ثبت اختراع کمک بگیرید.

پذیرش اظهارنامه ثبت اختراع

زمان ثبت اظهارنامه تا صدور گواهینامه ثبت اختراع برای هر محصول متفاوت است و به نوع اظهارنامه ای که ثبت کرده‌اید بستگی دارد. مهمترین مورد، پاسخگویی به موقع به کلیه مراحل ثبت اختراع در خارج از کشور است. زیرا عدم پاسخگویی به موقع می‌تواند منجر به خاتمه روند تقاضای شما شود.

هر مرحله ثبت اختراع در خارج از کشور چقدر طول می‌کشد؟

هر مرحله از فرآیند و مراحل ثبت اختراع در خارج از کشور، زمان متفاوتی را می‌طلبد. در ادامه، میانگین زمان لازم هر مرحله را فهرست کرده‌ایم:

بررسی شرایط ثبت اختراع: 1 هفته تا 6 ماه

مدت زمان مورد نیاز برای بررسی شرایط ثبت اختراع به پیچیدگی اختراع و آنچه که به دنبال ثبت اختراع آن هستید بستگی دارد. این اطلاعات باید کامل باشد تا بعداً از هرگونه مشکلی برای تقاضای ثبت اختراع شما جلوگیری شود.

 

 

ثبت اختراع بین المللی در شرکت مالکیت فکری تهران

 

تنظیم اظهارنامه ثبت اختراع: 2 تا 8 هفته

 تنظیم اظهارنامه معمولاً دو تا چهار هفته طول می‌کشد تا آماده شود، اگرچه عواملی مانند پیچیدگی اختراع و جزئیات آن می‌تواند بر زمان بندی تأثیر بگذارد. همانطور که در بالا توضیح داده شد، موارد زیادی وجود دارد که باید در طول فرآیند تنظیم اظهارنامه ثبت اختراع نظر گرفته و شناسایی کنید.

پذیرش اظهارنامه: 12 تا 32 ماه

پس از تشکیل پرونده، اظهارنامه شما به یک ارزیاب ثبت اختراع سپرده می‌شود. پیچیدگی اختراع و نوع اظهارنامه ای که ثبت کرده‌اید، مدت انتظار شما برای ثبت اختراع خود در خارج از کشور را تعیین می‌کند.

سخن پاياني

حق اختراع یک حق ضروري براي مخترع است و تنها در کشورهایی که اختراع در آنها به طور رسمی ثبت شده و در آن مدت هزینههای حفظ و نگهداری آن پرداخت می‌شود، صورت می‌گیرد. از طرفی، اگر اختراع در یک کشور خاص ثبت نشده یا معتبر نباشد، هر شخصی می‌تواند آزادانه از آن اختراع استفاده کند اما زمانی که قصد ثبت اختراع بین المللی را دارید، مراحل ثبت اختراع در خارج از کشور با در نظر گرفتن هزینه‌های محفاظت، فعالیت های تجاری در آن سرزمین ها و اهداف تجاری تعریف شده اتخاذ می­شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ثبت علامت تجاری در خارج از کشور را هم مطالعه بفرمایید.